Does God Ramyshnasyd

پروانه عفت درجهان افسانه شد
منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
دوستان عزیز به وبلاگ من خوش آمدیدنظر یادتون نره
آرشيو
آبان 1392
نويسندگان
احمد
کد هاي جاوا


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 76
بازدید کل : 45306
تعداد مطالب : 178
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


  <-PostCategory-> 

 ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﻏﺪﯾﺮ ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ

ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ
ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ 03 ﺁﺑﺎﻥ .1392
ﺍﮔﺮ ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﻣﺎﻣﺖ
ﻋﻠﯽ ﻣﯽﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻬﻢ ﻭ
ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺣﺞ ﻭ ﺩﺭ
ﺣﻀﻮﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏﺻﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ
ﻃﻮﺭ ﺻﺮﯾﺢ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﯼ ﻋﺮﻓﻪ ﺑﯿﺎﻥ
ﻣﯽﺷﺪ، ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺁﻥﺟﺎ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺣﺠﺎﺝ
ﻣﺪﯾﻨﻪ؛ ﺣﺠﺎﺝ ﻣﮑﻪ، ﯾﻤﻦ، ﻧﺠﺪ، ﻃﺎﯾﻒ
ﻭ… ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻏﺪﯾﺮ
ﺳﻪ ـ ﭼﻬﺎﺭ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﺤﻔﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ
۱۸۳ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﻣﮑﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺗﻨﻬﺎ
ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﻢﺟﻮﺍﺭ
ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﮑﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ
ﺑﻪ ﻣﺤﻞﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﺄﻟﻪﯼ
ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺭﻫﺒﺮ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ
ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻔﺮ ﺑﺎ
ﻧﻄﻖ ﻣﺒﻬﻢ ﻭ ﺳﺮﺑﺴﺘﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﻮﺩ !
ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮﻟَﺎﻩُ ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ ﻣَﻮﻟَﺎﻩُ
ﻣﺘﻦ ﺣﺪﯾﺚ » ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮﻟَﺎﻩُ ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ
ﻣَﻮﻟَﺎﻩُ « ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺎﻧﯿﺪ ﻣﺨﺘﻠﻒ
ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ » ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻕ
ﺁﻥ ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﺑﻌﻀﯽ ﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ .«
)ﻓﺘﺢ ﺍﻟﺒﺎﺭﯼ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ : ۷ / ۷۴ (
ﻣﺸﺮﻭﺡ ﺣﺪﯾﺚ ﻏﺪﯾﺮ
٭ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﺒَﺮَﺍﺀِ ﺑْﻦِ ﻋَﺎﺯِﺏٍ ﻗَﺎﻝَ : ﮐُﻨَّﺎ ﻣَﻊَ
ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﻓِﯽ
ﺳَﻔَﺮٍ ﻓَﻨَﺰَﻟْﻨَﺎ ﺑِﻐَﺪِﯾﺮِ ﺧُﻢٍّ، ﻓَﻨُﻮﺩِﯼَ ﻓِﯿﻨَﺎ
ﺍﻟﺼَّﻠَﺎﺓُ ﺟَﺎﻣِﻌَﺔٌ ﻭَﮐُﺴِﺢَ ﻟِﺮَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ
ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺗَﺤْﺖَ ﺷَﺠَﺮَﺗَﯿْﻦِ
ﻓَﺼَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻈُّﻬْﺮَ ﻭَﺃَﺧَﺬَ ﺑِﯿَﺪِ ﻋَﻠِﯽٍّ ﺭَﺿِﯽَ ﺍﻟﻠﻪُ
ﺗَﻌَﺎﻟَﻰٰ ﻋَﻨْﻪُ ﻓَﻘَﺎﻝَ : » ﺃَﻟَﺴْﺘُﻢْ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺃَﻧِّﯽ
ﺃَﻭْﻟَﻰٰ ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﯿﻦَ ﻣِﻦْ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ؟ « ﻗَﺎﻟُﻮﺍ :
ﺑَﻠَﻰٰ . ﻗَﺎﻝَ : »ﺃَﻟَﺴْﺘُﻢْ ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺃَﻧِّﯽ ﺃَﻭْﻟَﻰٰ
ﺑِﮑُﻞِّ ﻣُﺆْﻣِﻦٍ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺴِﻪِ؟« ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﺑَﻠَﻰٰ .
ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﺄَﺧَﺬَ ﺑِﯿَﺪِ ﻋَﻠِﯽٍّ، ﻓَﻘَﺎﻝَ : »ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ
ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ، ﺍﻟﻠّٰﻬُﻢَّ ﻭَﺍﻝِ ﻣَﻦْ ﻭَﺍﻟَﺎﻩُ
ﻭَﻋَﺎﺩِ ﻣَﻦْ ﻋَﺎﺩَﺍﻩُ «. ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﻠَﻘِﯿَﻪُ ﻋُﻤَﺮُ ﺑَﻌْﺪَ
ﺫٰﻟِﮏَ، ﻓَﻘَﺎﻝَ : ﻫَﻨِﯿﺌًﺎ ﯾَﺎ ﺍﺑْﻦَ ﺃَﺑِﯽ ﻃَﺎﻟِﺐٍ
ﺃَﺻْﺒَﺤْﺖَ ﻭَﺃَﻣْﺴَﯿْﺖَ ﻣَﻮْﻟَﻰٰ ﮐُﻞِّ ﻣُﺆْﻣِﻦٍ
ﻭَﻣُﺆْﻣِﻨَﺔٍ . )ﻣﺴﻨﺪ ﺃﺣﻤﺪ : ۱۸۴۷۹ (
ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻣﯽ
ﮔﻮﯾﺪ : ﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﯼ ﺑﺎ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩﯾﻢ، ﭘﺲ ﺩﺭ
ﻏﺪﯾﺮ ﺧﻢ ﺗﻮﻗﻒ ﻧﻤﻮﺩﯾﻢ، ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻤﺎﻋﺖ
ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻋﻼﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺯﯾﺮ ﺩﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﺟﺎﯾﯽ
ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺟﺎﺭﻭ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ
ﺩﺳﺖ ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ
ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺁﯾﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ
ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺮ
ﻫﺴﺘﻢ؟
ﺻﺤﺎﺑﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ : ﺑﻠﯽ .
ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﮕﺮ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﺮ
ﻣﺆﻣﻨﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺮ ﻫﺴﺘﻢ؟
ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ : ﺑﻠﯽ .
ﺳﭙﺲ ﺩﺳﺖ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
» ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻢ، ﻋﻠﯽ
ﺩﻭﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ . ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺩﻭﺳﺖ
ﺑﺪﺍﺭ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﺩ
ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻠﯽ
ﺩﺷﻤﻨﯽ ﮐﻨﺪ «.
ﺭﺍﻭﯼ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎﻥ
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻤﺮ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻣﻼﻗﺎﺕ
ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﻣﺒﺎﺭﮐﺖ ﺑﺎﺩ ﺍﯼ
ﭘﺴﺮ ﺍﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ! ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ
ﺯﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﮔﺸﺘﯽ.
٭ ﻋَﻦْ ﺑُﺮَﯾْﺪَﺓَ ﻗَﺎﻝَ : ﻏَﺰَﻭْﺕُ ﻣَﻊَ ﻋَﻠِﯽٍّ
ﺍﻟْﯿَﻤَﻦَ ﻓَﺮَﺃَﯾْﺖُ ﻣِﻨْﻪُ ﺟَﻔْﻮَﺓً، ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﻗَﺪِﻣْﺖُ
ﻋَﻠَﻰٰ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ
ﺫَﮐَﺮْﺕُ ﻋَﻠِﯿًّﺎ ﻓَﺘَﻨَﻘَّﺼْﺘُﻪُ، ﻓَﺮَﺃَﯾْﺖُ ﻭَﺟْﻪَ
ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ
ﯾَﺘَﻐَﯿَّﺮُ، ﻓَﻘَﺎﻝَ : » ﯾَﺎ ﺑُﺮَﯾْﺪَﺓُ ! ﺃَﻟَﺴْﺖُ ﺃَﻭْﻟَﻰٰ
ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﯿﻦَ ﻣِﻦْ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ؟« ﻗُﻠْﺖُ: ﺑَﻠَﻰٰ ﯾَﺎ
ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ ! ﻗَﺎﻝَ : »ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ
ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ «. )ﻣﺴﻨﺪ ﺃﺣﻤﺪ : ۲۲۹۴۵ (
ﺑﺮﯾﺪﻩ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﯾﻤﻦ
ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺨﺘﯽﺍﯼ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ
ﻧﻤﻮﺩﻡ، ﻭﻗﺘﯽ ﭘﯿﺶ ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﻰ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺁﻣﺪﻡ، ﻧﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ
ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻋﯿﺐﺟﻮﯾﯽ ﮐﺮﺩﻡ،
ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﭼﻬﺮﻩﯼ ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ
ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﯼ ﺑﺮﯾﺪﻩ ! ﺁﯾﺎ ﻣﻦ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ
ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺮ ﻧﯿﺴﺘﻢ؟
ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻡ : ﺑﻠﯽ، ﯾﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ .
ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻫﺮ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺖ
ﻭ ﯾﺎﻭﺭ ﻭﯼﺍﻡ، ﻋﻠﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﯾﺎﻭﺭ ﻭﯼ
ﺍﺳﺖ؛ ﯾﺎ ﻫﺮ ﮐﺲ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﯾﺎﻭﺭ
ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﯾﺎﻭﺭ ﻭﯼ
ﺍﺳﺖ «.
٭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻘﻞ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ
ﮐﻪ ﺍﺳﺎﻣﻪ ﺑﻦ ﺯﯾﺪ، ﺑﻪ ﻋﻠﯽ ﮔﻔﺖ : ﺗﻮ
ﻣﻮﻻﯼ ﻣﻦ ﻧﯿﺴﺘﯽ، ﻣﻮﻻﯼ ﻣﻦ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ
ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺳﺖ .
ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺗﻮﺑﯿﺦ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ
ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮﻟَﺎﻩُ ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ ﻣَﻮﻟَﺎﻩُ« ،
ﻭ ﻧﯿﺰ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ : ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﯾﺪ
ﮔﻔﺖ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﺩﺧﺘﺮ
ﺣﻀﺮﺕ ﺣﻤﺰﻩ، ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﻣﻨﺎﺯﻋﻪ ﻣﯽﮐﺮﺩ .
)ﺍﻟﻤﻌﺘﻤﺪ (
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪﯼ ﻓﻮﻕ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﻧﻪ
ﺩﺷﻤﻦ . ﭼﻨﺎﻥﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺒﺐ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺍﯾﻦ
ﺧﻄﺒﻪ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺷﮑﺎﯾﺖ
ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﭘﺲ
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ
ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﺪﻭﺭﺕﻫﺎ ﻭ
ﺩﺷﻤﻨﯽﻫﺎ ﺭﺍ ﺭﻓﻊ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ
ﺑﺎﺭﺯ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻌﺮﻓﯽ
ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺪﺑﯿﻨﯽﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻮﺩ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ
ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩ ﻭ ﻭﺟﻮﺏ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ
ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﮐﺮﺩ . ) ﻧﮕﺎ : ﻓﺘﺢ
ﺍﻟﺒﺎﺭﯼ : ۲/ ۶۶ ؛ ﻣﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ : ۵ / ۳۵۰ ـ
۳۵۶؛ ﻣﺴﻠﻢ : ۱۲۸۱، ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ : ۳ / ۱۰۹ ﻭ
۱۱۱؛ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺰﻭﺍﺋﺪ : ۹/ ۱۲۷ ، ﺍﻟﺒﺪﺍﯾﺔ
ﻭﺍﻟﻨﻬﺎﯾﺔ : ۵ / ۹۵ (
٭ ﺣﺪﯾﺚ ﻏﺪﯾﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ
ﻫﻢﻣﻌﻨﺎﺳﺖ : ﻋَﻦْ ﺯِﺭٍّ ﻗَﺎﻝَ : ﻗَﺎﻝَ ﻋَﻠِﻰٌّ :
» ﻭَﺍﻟَّﺬِﻯ ﻓَﻠَﻖَ ﺍﻟْﺤَﺒَّﺔَ ﻭَﺑَﺮَﺃَ ﺍﻟﻨَّﺴَﻤَﺔَ ﺇِﻧَّﻪُ
ﻟَﻌَﻬْﺪُ ﺍﻟﻨَّﺒِﻰِّ ﺍﻷُﻣِّﻰِّ – ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ
ﻭَﺳَﻠَّﻢَ – ﺇِﻟَﻰَّ ﺃَﻥْ ﻻَ ﯾُﺤِﺒَّﻨِﯽ ﺇِﻻَّ ﻣُﺆْﻣِﻦٌ
ﻭَﻻَ ﯾُﺒْﻐِﻀَﻨِﯽ ﺇِﻻَّ ﻣُﻨَﺎﻓِﻖٌ «. ) ﺻﺤﯿﺢ
ﻣﺴﻠﻢ : ۲۴۹ (
ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ
ﺁﻥﮐﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺷﮑﺎﻓﺖ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪ؛
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﻪ
ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﻣﺮﺍ ﺟﺰ ﻣﺮﺩ
ﺍﯾﻤﺎﻥﺩﺍﺭ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﯽﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﮐﺴﯽ ﺟﺰ
ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﻔﺮﺕ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﻔﺎﯼ ﺛﻼﺛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ
ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺗﺒﻌﯿﺖ ﺍﺯ ﺣﮑﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ، ﻋﻠﯽ
ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ؛ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﺣﻀﺮﺕ
ﻋﻠﯽ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﮑﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﻋﺼﺮ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ
ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﺧﻼﻓﺘﺶ
ﺑﺮﺧﯽ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺒﻐﻮﺽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ، ﺩﺭ
ﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻨﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﺣﮑﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺮﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ، ﻧﻪ
ﺩﺷﻤﻦ؛ ﻋَﻦْ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤٰﻦِ ﺑْﻦِ ﺃَﺑِﯽ ﻟَﯿْﻠَﻰٰ
ﻗَﺎﻝَ : ﺷَﻬِﺪْﺕُ ﻋَﻠِﯿًّﺎ ﺭَﺿِﯽَ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻨْﻪُ ﻓِﯽ
ﺍﻟﺮَّﺣَﺒَﺔِ ﯾَﻨْﺸُﺪُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ : ﺃَﻧْﺸُﺪُ ﺍﻟﻠﻪَ ﻣَﻦْ
ﺳَﻤِﻊَ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ
ﯾَﻘُﻮﻝُ ﯾَﻮْﻡَ ﻏَﺪِﯾﺮِ ﺧُﻢٍّ : » ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ
ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ « ؟ ﻗَﺎﻝَ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤٰﻦِ: ﻓَﻘَﺎﻡَ
ﺍﺛْﻨَﺎ ﻋَﺸَﺮَ ﺑَﺪْﺭِﯾًّﺎ ﮐَﺄَﻧِّﯽ ﺃَﻧْﻈُﺮُ ﺇِﻟَﻰٰ ﺃَﺣَﺪِﻫِﻢْ،
ﻓَﻘَﺎﻟُﻮﺍ : ﻧَﺸْﻬَﺪُ ﺃَﻧَّﺎ ﺳَﻤِﻌْﻨَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ
ﺻَﻠَّﻰٰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﯿْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﯾَﻘُﻮﻝُ ﯾَﻮْﻡَ ﻏَﺪِﯾﺮِ
ﺧُﻢٍّ: »ﺃَﻟَﺴْﺖُ ﺃَﻭْﻟَﻰٰ ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﯿﻦَ ﻣِﻦْ
ﺃَﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ ﻭَﺃَﺯْﻭَﺍﺟِﯽ ﺃُﻣَّﻬَﺎﺗُﻬُﻢْ؟ ﻓَﻘُﻠْﻨَﺎ : ﺑَﻠَﻰٰ
ﯾَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ . ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﻤَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ
ﻓَﻌَﻠِﯽٌّ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ، ﺍﻟﻠّٰﻬُﻢَّ ﻭَﺍﻝِ ﻣَﻦْ ﻭَﺍﻟَﺎﻩُ ﻭَﻋَﺎﺩِ
ﻣَﻦْ ﻋَﺎﺩَﺍﻩُ «. )ﻣﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ: ۹۶۱ (
ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤٰﻦ ﺑﻦ ﺍﺑﻮﻟﯿﻠﻰٰ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺩﺭ
ﻣﮑﺎﻥ ﺭﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ
ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻗﺴﻢ
ﻣﯽﺩﺍﺩ : ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﯽﺩﻫﻢ، ﻫﺮ
ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺷﻨﯿﺪﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﯾﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ :
ﻫﺮ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻢ، ﭘﺲ ﻋﻠﯽ
ﺩﻭﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ.
ﭘﺲ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺻﺤﺎﺑﯽ ﺑﺪﺭﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﺪﻧﺪ
ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﮔﻮﺍﻫﯽ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ
ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﯾﺮ ﺧﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﺁﯾﺎ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ
ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥﺷﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥﺷﺎﻥ ﻧﺰﺩﯾﮏﺗﺮ
ﻧﯿﺴﺘﻢ؟ ﭘﺲ ﮔﻔﺘﯿﻢ : ﺑﻠﯽ ﯾﺎ ﺭﺳﻮﻝ
ﺍﻟﻠﻪ . ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ
ﺩﻭﺳﺖ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻢ، ﻋﻠﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ؛
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ
ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺍﺭ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ
ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﮐﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺑﻦ ﺣﺒﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ
ﻓﺎﺻﻠﻪﯼ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﮔﻔﺘﻪﯼ ﻋﻠﯽ ﻭ ﻭﻓﺎﺕ
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺻﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺣﺪﯾﺚ ﻏﺪﯾﺮ ﺭﺑﻄﯽ ﺑﻪ ﺧﻼﻓﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ
ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﺮ ﺧﻼﻓﺖ ﻋﻠﯽ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﺑﻪ ﺩﻻﯾﻞ
ﺯﯾﺮ:
۱- ﺳﺒﺐ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺒﻪ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ
ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻋﻠﯽ ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﻋﻈﻤﺖ ﺍﯾﺸﺎﻥ
ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﯾﻦ، ﻭ ﻋﻠﻮّ ﺭﺗﺒﻪﯼ ﻭﯼ ﺩﺭ
ﺧﺪﻣﺖ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺗﻨﺼﯿﺺ ﺑﺮ ﺧﻼﻓﺖ، ﺧﻮﺩ
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺍﺯ
ﺣﺪﯾﺚ ﻏﺪﯾﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ
ﺍﻧﺪ ﭼﻨﺎﻥﮐﻪ ﺷﺮﺡ ﺁﻥ ﮔﺬﺷﺖ.
۲- ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺎ
» ﻓﺎﺀ« ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻭﻻﯾﺖ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻭﻻﯾﺖ
ﺧﻮﺩ ﻋﻄﻒ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ » ﻓﺎﺀ « ﺗﻌﻘﯿﺐ،
ﺗﺮﺍﺧﯽ ) ﯾﻌﻨﯽ ﻭﻻﯾﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺑﻌﺪ
ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ( ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﻣﻌﻨﯽ
ﺣﺮﻑ ﻋﻄﻒ » ﻓﺎﺀ« ﺗﻌﻘﯿﺐ ﺑﺪﻭﻥ
ﺗﺮﺍﺧﯽ ﺍﺳﺖ؛ ﯾﻌﻨﯽ : ﭼﻮﻥ ﻭﻻﯾﺖ
ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪ، ﭘﺲ
ﺑﺎﯾﺪ ﻭﻻﯾﺖ ﻋﻠﯽ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺭ ﺣﯿﺎﺕ
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ ﺣﺎﻝ ﺁﻥﮐﻪ
ﻫﯿﭻ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ
ﻭﻻﯾﺖ ﻋﻠﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﯿﺎﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ
ﺩﺭ ﺣﮑﻢ “ﻭﻻﯾﺖ” ﺑﺎ ﺍﻭ ﺷﺮﯾﮏ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ .
ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻭﻻﯾﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ
ﻭﻓﺎﺕ ﻣﯽﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ »ﻓَﻬٰﺬﺍ« ،
» ﺛُﻢَّ ﻫٰﺬﺍ « ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩ !
۳- ﺩﻋﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪﯼ ﻓﻮﻕ : » ﺍﻟﻠّٰﻬُﻢَّ ﻭَﺍﻝِ ﻣَﻦْ
ﻭَﺍﻟَﺎﻩُ ﻭَﻋَﺎﺩِ ﻣَﻦْ ﻋَﺎﺩَﺍﻩُ« ؛ ﯾﻌﻨﯽ : ﺧﺪﺍﯾﺎ !
ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺵ ﻫﺮ ﮐﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ
ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ
ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﻭﺿﻮﺡ ﻧﺸﺎﻥ
ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺯ » ﻣﻮﻻ«
ﻫﻤﺎﻥ » ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﯾﺎﻭﺭ« ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
۴- ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪﯼ: »ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ
ﻓَﻬٰﺬﺍ ﻋَﻠِﯽٌ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ« ، ﻧﺼﺐ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﺑﻪ
» ﺍﻣﺎﻣﺖ« ﻭ »ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﯽ « ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ
ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺩﻋﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﯾﺎ !
ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ،
ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺵ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ
ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭ .
۵- ﻣﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦ ﮔﻔﺖ :
ﺁﯾﺎ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ : »ﻣَﻦْ ﮐُﻨْﺖُ
ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ ﻓَﻬٰﺬﺍ ﻋَﻠِﯽٌ ﻣَﻮْﻟَﺎﻩُ« ؟ ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﯽ،
ﭘﺲ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﯾﺎﺩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮِ
ﺗﺮﺍ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ، ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﺭﺕ
ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺖ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﻭﺍﺿﺢ
ﻣﯽﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﯿﭻ
ﻧﯿﮑﻮﺧﻮﺍﻫﯽ ﭼﻮﻥ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ
ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﻭﺍﻟﻠّٰﻪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﯼ
ﻭ ﺭﺳﻮﻝ، ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﭘﺲ ﻋﻠﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ
ﻣﯽﮐﺮﺩ، ﺑﯽ ﺁﻥﮐﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺟﻬﺪ ﻧﻤﺎﯾﺪ
ﮐﻪ ﻋﺬﺭﺵ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻇﺎﻫﺮ
ﻣﯽﮐﺮﺩ، ﻫﯿﭻ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮ ﺍﺯ
ﺧﻄﺎﯼ ﻭﯼ ﻧﺒﻮﺩ ! .« )ﺍﻟﻤﻌﺘﻤﺪ (
۶- ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺯ ﻣﻮﻟﻰٰ ﻭﻻﯾﺖ ﻭ ﺧﻼﻓﺖ
ﻣﯽﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣَﻦْ
ﮐُﻨْﺖُ ﻭَﺍﻟِﯿْﻪِ، ﺛُﻢَّ ﻫٰﺬﺍ ﻋَﻠِﯽٌ ﻭَﺍﻟِﯿْﻪِ !
۷- ﭼﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺴﺄﻟﻪﯼ ﻣﻬﻢ
ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺑﺎ ﻟﻔﻆ »ﻣﻮﻟﻰٰ« ﮐﻪ ﻣﺤﺘﻤﻞ
ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ! ﺛﺎﺑﺖ ﮔﺮﺩﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ
ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺁﻥ ﭼﯿﺰﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ
ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺍﯾﻦ
ﺣﺪﯾﺚ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺤﺜﯽ ﺑﺮ ﻣﺴﺄﻟﻪﯼ
ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻗﺮﯾﻨﻪﺍﯼ ﺑﺮ
ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺷﺮﻉ ﺑﺎﯾﺪ
ﺍﺻﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺑﺎ ﻧﺺّ ﺻﺮﯾﺢ ﻭ ﻗﻄﻌﯽ
ﺍﻟﺪﻻﻟﺔ ﻗﺮﺁﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﺸﻮﺩ .
ﺍﮔﺮ ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﻣﺎﻣﺖ
ﻋﻠﯽ ﻣﯽﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻬﻢ ﻭ
ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺣﺞ ﻭ ﺩﺭ
ﺣﻀﻮﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏﺻﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ
ﻃﻮﺭ ﺻﺮﯾﺢ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﯼ ﻋﺮﻓﻪ ﺑﯿﺎﻥ
ﻣﯽﺷﺪ، ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺁﻥﺟﺎ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺣﺠﺎﺝ
ﻣﺪﯾﻨﻪ؛ ﺣﺠﺎﺝ ﻣﮑﻪ، ﯾﻤﻦ، ﻧﺠﺪ، ﻃﺎﯾﻒ
ﻭ… ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻏﺪﯾﺮ
ﺳﻪ ـ ﭼﻬﺎﺭ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺟﺤﻔﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ
۱۸۳ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﻣﮑﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺗﻨﻬﺎ
ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻫﻢﺟﻮﺍﺭ
ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﮑﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ
ﺑﻪ ﻣﺤﻞﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﺄﻟﻪﯼ
ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺭﻫﺒﺮ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ
ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻔﺮ ﺑﺎ
ﻧﻄﻖ ﻣﺒﻬﻢ ﻭ ﺳﺮﺑﺴﺘﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﻮﺩ !
۹- ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﺍﺯ ﺣﺪﯾﺚ ﻏﺪﯾﺮ ﺧﻢ، ﻧﺼﺐ ﻋﻠﯽ
ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﯽ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻪﯼ ﻏﺪﯾﺮ
ﺧﻢ ﺩﺭ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻧﯿﺰ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﯾﮏﺑﺎﺭ ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ
ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﺍﺩ .
۱۰- ﺍﺯ ﺧﻄﺒﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ
ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﺔ ﺑﻪ
ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻠﯿﻔﻪﯼ ﺑﻼﻓﺼﻞ ﻭ ﻣﺘﻌﯿﻦ ﺍﺯ
ﺟﺎﻧﺐ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ
ﺍﺯ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﺎﻻ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﯼ ﺷﻤﺎﺭﻩﯼ
» ۱۹۶« ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : » ﻭَﺍﻟﻠّٰﻪُ ﻣَﺎ ﮐَﺎﻧَﺖْ ﻟِﯽ
ﻓِﯽ ﺍﻟْﺨِﻠَﺎﻓَﺔِ ﺭَﻏْﺒَﺔٌ، ﻭَ ﻟَﺎ ﻓِﯽ ﺍﻟْﻮِﻟَﺎﯾَﺔِ
ﺇِﺭْﺑَﺔٌ، ﻭَ ﻟـﮑِﻨَّﮑُﻢْ ﺩَﻋَﻮْﺗُﻤُﻮْﻧِﯽ ﺇِﻟَﯿْﻬِﻤَﺎ، ﻭَ
ﺣَﻤَﻠْﺘُﻤُﻮﻧِﯽ ﻋَﻠَﯿْﻬَﺎ« ؛ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻦ
ﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﻼﻓﺖ ﺭﻏﺒﺘﯽ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ
ﻭﻻﯾﺖ ﺍﺷﺘﻬﺎﯾﯽ؛ ﻭﻟﯽ ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺍ ﺑﻪﺳﻮﯼ
ﺁﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﺍﺩﺍﺭ
ﮐﺮﺩﯾﺪ .
ﻭ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﯼ ﺷﻤﺎﺭﻩﯼ » ۹۱« ﺁﻣﺪﻩ
ﺍﺳﺖ : ﻭ ﻣِﻦ ﮐﻼﻡ ﻟﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻟﻤﺎ
ﺃﺭﺍﺩﻩ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻋﻠﻰٰ ﺍﻟﺒﯿﻌﺔ ﺑﻌﺪ ﻗﺘﻞ
ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ : » ﺩَﻋُﻮﻧِﯽ
ﻭَﺍﻟْﺘَﻤِﺴُﻮﺍ ﻏَﯿْﺮِﯼ … ﻭَ ﺍﻋْﻠَﻤُﻮْﺍ ﺃَﻧِّﯽ ﺇِﻥْ
ﺃَﺟَﺒْﺘُﮑُﻢ ﺭَﮐِﺒْﺖُ ﺑِﮑُﻢْ ﻣَﺎ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﻭَ ﻟَﻢْ ﺃَﺻْﻎُ
ﺇِﻟَﻰ ﻗَﻮْﻝِ ﺍﻟْﻘَﺎﺋِﻞِ ﻭَ ﻋَﺘْﺐِ ﺍﻟْﻌَﺎﺗِﺐِ، ﻭَ ﺇِﻥْ
ﺗَﺮَﮐْﺘُﻤُﻮْﻧِﯽ ﻓَﺄَﻧَﺎْ ﮐَﺄَﺣَﺪِﮐُﻢْ ﻭَ ﻟَﻌَﻠِّﯽ
ﺃَﺳْﻤَﻌُﮑُﻢْ ﻭَ ﺃَﻃْﻮَﻋُﮑُﻢْ ﻟِﻤَﻦْ ﻭَﻟَّﯿْﺘُﻤُﻮْﻩُ
ﺃَﻣْﺮَﮐُﻢْ، ﻭَ ﺃَﻧَﺎْ ﻟَﮑُﻢْ ﻭَﺯِﯾْﺮﺍً ﺧَﯿْﺮٌ ﻟَﮑُﻢْ ﻣِﻨِّﯽ
ﺃَﻣِﯿْﺮﺍً «. ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ
ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﯿﻌﺖ
ﮐﻨﻨﺪ، ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﺮﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ
ﺭﺍ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﻨﯿﺪ … ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ
ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﯼ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﮐﻨﻢ، ﻃﺒﻖ
ﻋﻠﻢ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﻭ
ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪﯼ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﻭ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﮐﻨﻨﺪﻩ،
ﮔﻮﺵ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﺪ،
ﭘﺲ ﻣﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻢ . ﻭ
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻋﻠﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻭ
ﺭﺍ ﻣﺘﻮﻟّﯽ ﺍﻣﺮ ﺧﻼﻓﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﯿﺪ،
ﺷﻨﻮﻧﺪﻩﺗﺮ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥﺑﺮﺩﺍﺭﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ
ﻭ ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﻭﺯﯾﺮ ﺑﺎﺷﻢ، ﺑِﻪ ﺍﺯ
ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﯿﺮ ﺑﺎﺷﻢ .
ﻭ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪﯼ ﺷﻤﺎﺭﻩﯼ » ۵« ﺁﻣﺪﻩ : ﻭ
ﻣﻦ ﮐﻼﻡ ﻟﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻟﻤﺎ ﻗﺒﺾ
ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠّﻪ ﺻﻠﻰٰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻭ
ﺧﺎﻃﺒﻪ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﻭ ﺃﺑﻮﺳﻔﯿﺎﻥ …؛ ﺍﺯ
ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺁﻥﺣﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ
ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍﯼ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﻓﺖ، ﻋﺒﺎﺱ ﻭ
ﺍﺑﻮﺳﻔﯿﺎﻥ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ
ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﺪﻫﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﻌﺖ
ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﻣﺮﺩﻡ ! ﺷﻤﺎ ﺍﻣﻮﺍﺝ
ﺁﺷﻮﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺸﺘﯽﻫﺎﯼ ﻧﺠﺎﺕ
ﺑﺸﮕﺎﻓﯿﺪ! ﻭ ﻗﺪﻡ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ
ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺑﺮ ﻣﻨﺰﻝ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﺍﻩ
ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﺪ . ﺗﺎﺝﻫﺎﯼ ﻣﻔﺎﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺑﺮ
ﺯﻣﯿﻦ ﻧﻬﯿﺪ ) ﯾﻌﻨﯽ : ﺧﻼﻓﺖ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﺭﺍ
ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻓﺨﺮ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦﮐﻪ
ﺍﻭ ﺗﯿﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺑﻨﯽﻫﺎﺷﻢ
ﻫﺴﺘﯿﺪ .( ﻭ ﺍﯾﻦ ) ﺍﻣﺮ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ ﺍﺯ
ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﻌﺖ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ( ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪﯼ
ﺁﺷﺎﻣﯿﺪﻥ ﺁﺏ ﮔﻨﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﺑﺪﺑﻮ، ﻭ
ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻟﻘﻤﻪﺍﯾﺴﺖ ﮔﻠﻮﮔﯿﺮ ! ﻭ ﺁﻥ ﮐﺴﯽ
ﮐﻪ ﻣﯿﻮﻩﯼ ﻧﺎﺭﺱ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻬﻨﮕﺎﻡ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ
ﺑﭽﯿﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﯿﻦ
ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺯﺭﺍﻋﺖ ﮐﻨﺪ ) ﯾﻌﻨﯽ : ﻫﻨﻮﺯ ﻭﻗﺖ
ﺧﻼﻓﺖ ﻣﻦ ﻧﯿﺴﺖ .(
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ: ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﮑﯿﻢ ﺳﯿﺪﺯﺍﺩﻩ
ﻣﻨﺒﻊ : ﺳﻨﺖ ﺁﻧﻼﯾﻦ

+ نوشته شده در یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:,ساعت 19:42 توسط احمد |
مطالب پيشين
» this is
» خبرعجیببببب
» خبر عجیببببب
» خبرعجیببببب
» خبر عجیببببب
» بارش خون از آسمان واقعی
» ملکه زیبایی عرب از رونالدو خواستگاری کرد
» رونالدو
» علاقه رونالدو به قرآن
» خبرآمدن آدم فضایی هابه پایتخت
» سقوط آدم فضایی ها
» باردارشدن یک زن توسط آدم فضایی ها
» مثلث مرگ
» :-(
» لامارتین..
» ♡+♥
» اگرروزی.......
» انیشتین
» خخخخخخخخخ
» خداااااا


صفحه قبل 1 صفحه بعد


موضوعات
طنز
پند های ناب
خداشناسی
مقاله زیبا
سخنرانی
زندگی نامه بزرگان
جملات ادبی
عشق
انترنت فایده وضررهایش
ضدحال
متن های عجیب
سخن بزرگان
ارکان دین
دانسنیهای علمی
دانسنیهای علمی
ارکان دین
سخن بزرگان
غدیر ازنظراهل سنت
اعجاز قرآن
گفته های غیرمسلمان درموردپیامبر
جملات حکیمانه
راز مثلث برمودا
وجود آدم فضایی ها واقعی
خبرهای مسلمان شدن رونالدو
بارش خون از آسمان واقعی
اخبار عجیب
پيوندها


خرید عینک داستان یه دینتو جی پی اس موتور جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان NOLOVE و آدرس nolove111.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

ساختن وبلاگ
شماره پیمان کارها
حمل ته لنجی با ضمانت از دبی
خرید از چین
قلاده اموزشی ضد پارس سگ
الوقلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com